29 January 2019

Yamaha RBX170


Kepada pembaca luar. Kali ini anda terpaksa reda pada google terjemah.

Ia sebuah gitar bais pertama yang dibeli oleh seorang remaja bertahun dahulu. Remaja itu kini telah dewasa. Beliau ingin membuat penambah baikan pada bais ini. Jangan sangka saya tidak tahu yang ini lebih kepada pengecapan nafsu. Hehe. 
Kecapan nafsu atau penambahan baik ini menekan pada barang keras dan elektronik. Barangs yang akan dipasang ialah sebongkah Jambatan Hipshot Kickass, set lengkap mesin kepala washburn oem baru simpanan lama, tiga biji perintang boleh ubah (perubah) CTS, tombol besi,sepasang pemungut bais dari Bill Lawrence, kacang suasa, perehat ibu jari,pokok tali dan sebungkus Daddario gulungan rata.
 Perlu saya maklumkan yang saya tidak mengusul pembelian semua alats ganti diatas. Ia dibeli selepas pemilik sendiri mentelaah maklumat perinci untuk setiap diatas. Tahniah kepada beliau atas kerja rumah yang betul untuk setiapnya. Dipihak saya seperti biasa wajib dipasang Switchcraft jack keluar. Sememangnya syarat termaktub diresit saya sejak 8 tahun dahulu disamping pelanggan ini mahu menjaga hati saya.

Seperti biasa saya suka mengkecaikan apa saja gigi dimeja saya. Ini untuk menjumpai apa2 kejutan jika ada.
 Saya mulakan dengan kerja gemaran saya iaitu elektronik. Skru yang tiba dengan pemungut Bill Lawrence didapati tidak cukup panjang. Rupanya juga tidak senonoh dipandang. Seolah dibeli dari Ace Hardware atau Home Depot disana. Sebagai ganti, skru pemungut asal RBX diguna semula. Syarikat Bill Lawrence perlu peka tentang skru pemungut bais mereka. Apa guna pemungut jika ia tidak boleh dipasang betul? Sungguh kurang kaji.
Ruang elektronik di belakang RBX ini agak sempit sumbatan terus perubah CTS. Satu sebab, saiz badan CTS bergantang. Maka, dinding disebelah nada digosok dengan kertas pasir supaya perubah boleh bolos. Saya juga menukar pemuat ke kaum poly dan ke nilai besar sedikit. Barulah betul(pada saya).
 Jambatan Hipshot memenuhi tapak Jambatan lama dengan lahap dan tepat. Lubang2 pasak skru padanya selaras dengan jambatan lama. Sedikit memanjang Jambatan ini menjulur ke belakang bontot. Ia nampak tegap lagi sasa berbanding asal yang kurus keding. Bagaimanapun saya menemui sesuatu yang tidak berkenan tentangnya sewaktu proses menala(ada saja penghalangnya). Saya dapati dengan tali gulungan rata ini titik talaan tepat pada tempatnya tetapi dengan skru penala telah capai unduran maksima. Andaikata tuan menukar tali ke gulungan bulat maka tiada lagi unduran pelana boleh dibuat lagi(jika perlu). Saya meringkaskan Hipshot gagal dan bongok untuk kali keduanya berkenaan panjang atau pendek skru penala pelana. Yang pertama anda boleh baca disini. Saya akan buat rombakan entri kedua untuk jambatan ini. Ibu kaki ke bawah untukmu Hipshot. Menyesal dipuji kembang sebelum ini.
Baik seterusnya, lubang penala di kepala stock diluaskan untuk memuat naik mesin kepala baru. Mesin kepala baru hanya perlu satu skru setiap dibelakang. Lubang2 kecil tapak penala lama disumbat tampal dengan dodol.
Proses hampir akhir ialah membentuk kacang suasa, pokok tali dan perehat ibu jari. Maka dengan itu selesai kerja ini. Terima kasih pelawat dan pembaca blog ini. Semoga terdapat yang berfaedah untuk anda disini. Ada apa-apa soalan?

Terima kasih
Yus Juruteknik


2 comments:

Ijau D. Koceng said...

saya ingatkan cuma istilah ICT saja yang lucu kalau diterjemah ke BM, rupa-rupanya istilah kegitaran pun jadi lucu, apa itu "kacang suasa"? :D

YusTech said...

Kacang Suasa = Brass Nut.

Bolehkah tuan? Hehe