7 May 2012

Ibanez RG550CA

To those intend to buy old RG550 with perfect straight neck,beware and inspect it before buying.
To those selling it,shops in particular check it thoroughly,price it accordingly and if you don't know how to set it then announce it has it and also do tell if you don't know how to solve it in which will protect your Rep.

Most of us Players can get by with worn frets but an uneven fingerboard with the
tendency to further twist is really asking a bomb charges and my foot.Oh ya,have you ever heard of Youtube.Haha

Thank
You.

10 comments:

apiz said...

bang.. nak tanya laa.. apa guna capasitor pada volume pot ye?

YusTech said...

Tugas cap dlm guitar electronic ialah utk menyerap atau melepas kan high freq keluar ke output jack.

YusTech said...

Manakala Cap pada Vol pot menjamin laluan high freq melampaui vol tersebut.Volume pot mempunyai sifat menyerap high freq bila di pusing(kurang).dengan adenya Cap antara in dan out pot tersebut,ianya menjamin ketetapan high freq pada vol rendah.

apiz said...

ermm 1 lg... boleh abg terangkan tak kaitan nilai farad pada caps dgn high freq yg diserap... kalau abg boleh bg suggestion nilai farad yg biasa digunakan pada vol rasanya cukup membantu... btw terima kasih sbab abg sudi share di sini...

YusTech said...

secara teorinya dgn tidak mengambil kira factor jenama cap..lebih besar nilai lebih rendah serapan high freq,tetapi tidak semesti memilh kesemua nilai dan julat utk percubaan,apiz boleh cuba mengexperiman nilai2 standard industry,.22uf,.47uf.atau diantara.baramgkali hfiz akan temui tone sweep yg di kehendaki

apiz said...

orite bang.. ermm mcm ada lg nak tanya.. rasanya fungsi caps pada tone pun sama kan? ini setup guitar saya.. caps pada tone .22uf orange cap (saiznya agak besar) jika sound yg terhasil sangat sensitif... maksud saya string sangat sensitif pada permainan.. sound agak kering.. adakah faktor nilai farad yg salah atau faktor saiz caps tu atau ada faktor lain?

apiz said...

1 lg bang.. adakah caps ni boleh beli kat kedai2 elektronik biasa atau caps ni memang ada khas utk guitar punya? sebab orange caps tu saya dapat masa beli pickup online dgn mr. ray ck music.. saya tak mintak tp dia bagi.. ada kawan saya cakap orange caps ni utk guitar jenis strats.. mungkin caps ni tak sesuai utk guitar saya atau ada faktor2 lain yg saya mention tadi...

YusTech said...

Saiz cap dipengaruhi oleh tahap kendalian voltage utk cap.samaada ia memberi kesan pada tone saya tidak pasti.soalan yg melibatkan Tone sgt luas jawapannya.sesuatu yg saya tidak gemar sentuh.Percubaan dan kesungguhan anda akan menemukan jawapan yg anda cari.

apiz said...

btol juga.. kalau dinilai dari segi tone.. banyak aspek2 yg terlibat.. tidak semestinya caps sahaja.. sudah tentu banyak aspek2 lain yg terlibat seperti kayu body dan neck guitar serta kondisinya.. jenis pickup.. dan elektronik.. orite bang.. tq so much.. sangat2 membantu... hope dapat jumpa abg dan sembang puas2 berkenaan teknikal guitar ni.. blom lewat utk saya ucap "selamat hari raya"

apiz said...

bang.. 1 lg.. bole saya tahu berapa nilai farad dan voltan utk caps pada volume pot dan tone pot guitar Ibanez RG550CA ni? dan cadangan jenis2 caps yg sesuai utk guitar jenis Ibanez..